تهران‌نیوز: «تبدیل 500 قطعه زمین کشاورزی مجیدآباد، قمصر، ده‌نو و دوتویه به انبار بازیافت - سوداگران طلای کثیف در کهریزک چه کسانی هستند؟

  • ۱۳۹۹ چهاردهم تير
  • 10:00
  • نویسنده : دبیرخانه اتحادیه صنایع بازیافت ایران
  • تعداد بازدید : 713

سوداگران با پرداخت ماهانه 15 تا 60 میلیون تومان می توانند یک زمین کشاورزی در روستای مجیدآباد، قمصر، ده نو یا دوتویه اجاره کنند و با پرداخت انواع و اقسام رشوه آن را تبدیل به انبار و کارگاه تفکیک و بازیافت زباله های پلاستیکی کنند. کارگاه هایی که 2 برابر بیشتر از زمین کشاورزی نیاز به آب دارد و پس از اتمام قرارداد آن زمین دیگر برای کاشت بذرمناسب نیست.

طبق اطلاعات دریافتی خبرنگار اجتماعی شبکه خبری تهران نیوز، این روزها بازار تفکیک زباله غیر قانونی در کهریزک داغ است. سوداگران با پرداخت ماهانه 15 تا 60 میلیون تومان می توانند یک زمین کشاورزی در روستای مجیدآباد، قمصر، ده نو یا دوتویه اجاره کنند و با پرداخت انواع و اقسام رشوه آن را تبدیل به انبار و کارگاه تفکیک و بازیافت زباله های پلاستیکی کنند. کارگاه هایی که 2 برابر بیشتر از زمین کشاورزی نیاز به آب دارد و پس از اتمام قرارداد آن زمین دیگر برای کاشت بذرمناسب نیست.

طبق گزارش جامعه خبر، چگونه 500 قطعه زمین کشاورزی فقط در یک روستا تبدیل به کارگاه تفکیک و بازیافت زباله های پلاستیکی می شود در حالی که نیروی انتظامی، جهادکشاورزی، اتاق اصناف و دستگاه های نظارتی هر روز در حال گشت زنی در منطقه هستند؟ آیا از چشم این نیروهای کارآزموده پنهان بوده اند؟ چطور برق سه فاز سر از زمین های کشاورزی درآورده در حالی که نیاز نبوده است؟

بازیافت ضایعات پلاستیک 2 برابر بیشتر از زمین کشاورزی آب مصرف می کند

چرا کشاورزانی که مدعی هستند به دلیل کم آبی کشت هیچ بذری میسر نیست و زمین خود را اجاره می‌دهند نمی‌دانند بازیافت ضایعات پلاستیک 2 برابر بیشتر از زمین کشاورزی آب مصرف می کند؟

چطور جهادکشاورزی برای چند متر بنا در زمینی با کاربری کشاورزی حکم تخریب می گیرد اما کاری به هزاران تن ضایعات پلاستیک آلوده در این زمین ها ندارد در حالی که فقط خمیر حاصل از کوره پلاستیک سوزی بیش از 500 سال زمان برای تجزیه می برد!

اگر فرض بگیریم در 5 سال گذشته تاکنون هیچ بازرس و دستگاه نظارتی از هیچ دستگاهی وقت نکردند گشتی در کهریزک و روستاهای آن بزنند سوال این است که آیا اعضای شورای شهر و شهردار کهریزک در این سالها این فاجعه زیست محیطی را مشاهده نکردند؟

شهرداری تهران برنامه‌ای برای ساماندهی پسماند خشک ندارد

این موضوع سبب شد گفت و گویی با زهره عبادتی، رئیس اداره حفاظت از محیط زیست شهرستان ری برای پیگیری موضوع داشته باشیم.

رئیس اداره حفاظت از محیط زیست شهرستان ری در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی شبکه خبری تهران نیوز در خصوص موضوع مطرحه اظهار داشت: باتوجه به اینکه مرکز تفکیک زباله تهران در آراد کوه در بخش کهریزک است، تعداد زیادی از مراکز بازیافت غیر مجاز در کهریزک ایجاد شده است.

عبادتی افزود: سوداگران با در اختیار گرفتن زمین‌های کشاورزی اقدام به تفکیک زباله به صورت غیرقانونی می‌کنند. در حال حاضر برای حل این معضل اداره محیط زیست شهرری با همکاری اداره برق و بخشداری کهریزک انشعاب برق تعدادی از این کارگاه‌ها  را قطع کرده است.

وی در ادامه به شیوع ویروس کرونا از طریق پسماند زباله‌ها اشاره کرد و گفت: اداره حفاظت از محیط زیست شهرستان ری به دلیل شیوع ویروس کرونا از افرادی که به صورت غیرقانونی با پسماند در ارتباط هستند به مراجع قضایی شکایت کرده است، زیرا این افراد می توانند انتشاردهنده این ویروس به دلیل ارتباط مستقیم با زباله‌ها باشند.

رئیس اداره حفاظت از محیط زیست شهرستان ری اظهار داشت: به دلیل آن که محل‌های تفکیک زباله غیرمجاز در کهریزک عمدتا در اراضی کشاورزی و کاربری‌های غیرمجاز هستند، باید دستگاه‌هایی چون جهادکشاورزی، بخشداری، شهرداری بهداشت و درمان برای حل این معضل به کمک بیایند.

عبادتی دلیل اصلی تجمع های غیرقانونی تفکیک زباله در کهریزک را عدم جمع آوری پسماندهای خشک از طرف شهرداری دانست و گفت: متاسفانه پس از پیگیری‌های فراوان شهرداری تهران برنامه‌ای برای مدیریت و ساماندهی پسماند خشک ندارد به همین دلیل تجمعات غیرقانونی برای تبدیل پسماند به پلاستیک و کیسه‌های بازیافتی ایجاد می‌شود.

وی اظهار داشت: برای جمع آوری تجمعات غیرقانونی تفکیک پسماند زباله در کهریزک بخش شریف آباد اقدامات لازم انجام شد و انشعابات این کارگاه‌ها قطع شد. اما چون این کارگاه‌ها فرآیند پیچیده‌ای ندارند به راحتی تغییر محل می‌دهند. در این راستا در روستای هرمز آباد سال گذشته حدود شش واحد پلمپ شد و خوشبختانه دیگر در این منطقه مشکلی وجود ندارد.

رئیس اداره حفاظت از محیط زیست شهرستان ری مطرح کرد: در حال حاضر عمده فعالیت کارگاه‌های غیرقانونی پسماند در روستای قمصر مجیدآباد است که خوشبختانه در هفته گذشته با همکاری اداره برق انشعابات برق تعدادی از کارگاه‌ها قطع شد. برای حل این معضل به دلیل درگیری واحدهای مختلف مسئول باید تعامل بین دستگاهی ایجاد شود.


کلید واژه : تخریب محیط‌زیست، دپوی زباله، سوءمدیریت، ناکارآمدی، آرادکوه، انحصار، شهرداری، وعده ،