مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند: اعتقادی به مافیای زباله ندارم

  • ۱۳۹۹ بيست و هفتم خرداد
  • 19:00
  • نویسنده : دبیرخانه اتحادیه صنایع بازیافت ایران
  • تعداد بازدید : 552

اشاره‌ به "مافیای زباله" و مراقبت از خود در مقابل این گروه‌های متخلف اقتصادی، توسط رییس شورای شهر تهران سبب شد تا عوامل برنامه‌ی "تهران من" رادیو تهران با مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند تماس گرفته و مخاطبان را نسبت به ابهامات این موضوع آگاه‌ سازند.

صدر الدین علیپور در گفتگویی تلفنی با حمید طلیمی، کارشناس خبری این برنامه‌ی عصرگاهی گفت: من چنین اعتقادی ندارم. افرادی در این حوزه فعالیت دارند که از فعالان در این صنف هستند و در مراحل مختلف کار از جمله تفکیک، پردازش، حمل و نقل پسماند، دفع و دفن کار می‌کنند که مشاغلی بسیار ارزشمند در شهر بزرگ تهران به شمار می‌رود.
وی گفت: این فعالیت‌ها همه با هماهنگی با سازمان پسماند انجام می‌گیرد. اگر در این میان خصوصا در حوزه‌ی جمع‌آوری پروتکل ها و دستورالعمل‌هایی که ما در سازمان مدیریت پسماند داریم توسط پیمانکار یا افراد رعایت نشود و یا اینکه از کودکان کار برای این جمع‌آوری ها استفاده کنند تا هزینه ها را کاهش دهند متخلفند و باید طبق قانون از ادامه‌ی کارشان جلوگیری شود.
این کارشناس شهری اظهار داشت: شاهد هستیم که افرادی به دلایل اقتصادی و مشکلات معیشتی هم به صورت غیر‌رسمی به این کار پرداخته‌اند. بنابراین باید فرم مخازن را تغییر دهیم تا امکان دسترسی به پسماندها کمتر شود.
وی با اشاره به "طرح کاپ" گفت: تقریبا یک سالی است که طرح‌هایی را آغاز کردیم. مدیریت پسماند نیز مانند موضوعات مدیریت شهری که کاربران آن شهروندان هستند اجزای مختلفی دارد که شامل مخازن، سیستم حمل و نقل و ایستگاه های میانی است. در این سیستم اولویت فعالیت‌مان را روی تغییر فرم مخازن قرار داده‌ایم که بتوانیم مخازن زباله‌های شهر تهران را که سال‌هاست تغییری ذر شکل آن ایجاد نشده به صورتی تغییر دهیم که عادت شهروندان طوری نباشد تا در هر ساعتی پسماند را در مخازن بیندازند.
علی‌پور افزود: همینطور مخازن باید حالت درباز نداشته باشند. بهتر است با مدل کشورهایی با تجربه‌ی موفق‌تر در امر پسماند عمل کنیم به صورتی که این مخازن باید مالک داشته باشد. از داخل خیابانها جمع شود و به ساختمان‌ها منتقل شود.
وی خاطرنشان کرد: کنترل کردن 60 هزار مخزنی که در داخل شهر تهران وجود دارد بسیار سخت است و نمی‌توان مراقب بود که مردم سر ساعت زباله به مخازن بریزند و یا فرد یا افرادی به صورت غیرقانونی زباله‌ها را برندارند.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند گفت: در کنار این طرح‌ها دو اپلیکیشن جامع را هم ساماندهی کردیم و شهروندان می‌توانند در طول هفته زباله‌های خشک خود را جمع کرده و داخل مخازن نریزند و ماموران ما از طریق این برنامه‌ها به خانه‌ها رفته و زباله‌ها را دریافت کنند تا مدیریت پسماند نیز در ازای آن امکاناتی را در اختبار شهروندان بگذارد.
وی اظهار داشت: اگر بتوانیم جمع‌آوری پسماندها را اصولی انجام دهیم و از اپلیکیشن‌ها به خوبی بهر‌ه‌گیریم فواید اقتصادی پسماندها بیشتر در کشورمان نمود خواهد داشت. بهترین حالت این است که درآمدهای ناشی از پسماند به چرخه‌ی مدیریت شهری بازگردد. هزینه‌های شهری بسیار بالاست و اگر درآمدهای ناشی از پسماند این هزینه ها را پرداخت کند می‌توان گفت توانسته‌ایم از زباله‌ها بالاترین بهره برداری را داشته باشیم.

 

فایل ضمیمه : دریافت فایل

کلید واژه : مدیریت پسماند، مافیای پسماند، کودکان کار، زباله گردی، اخلال در رقابت ،